PieterAnnet.reismee.nl

Maandag 2 mei

Dat is niet tegengevallen om met zoveel mensen op een zaal te slapen. Het is is zo'n grote refuge een hele organisatie. Al die mensen (350) moeten douchen, eten, slapen ende was wordt voor je gedaan. Echt petje af.

Als we starten is het nog altijd koud. Er staat een straffe, snijdende wind. We zitten ook nog hoog, rond 900 meter. Het traject is niet moeilijk,aanvankelijk vlak, soms een stukje stijgen en veel dalen. Rond de middag zijn we zover gedaald dat de jas uit kan. Het is heerlijk zonnig met een strak blauwe lucht maar de wind blijft nog fris. We veranderen ons wandelplan. We stoppen iets eerder omdat we geen zin hebben in weer zo'n massaal verblijf. Maar helaas hebben wij dat niet alleen bedacht. Aangekomen in Zubiri blijkt alles vol te zijn en moeten we toch weer in een pelgrimsonderkomen. Hopelijk morgen beter in Pamplona.

Zondag 1 mei

we gaan beginnen aan de klim. En die begint ook direct, niet eerst een vlak stuk om de spieren op te warmen. We zijn blij dat we er al enkele wandeldagen op hebben zitten. Heel veel lopers die starten hier. Na vandaag zou ik dat niemand adviseren om te doen. De uitzichten zijn geweldig. Helaas kan ik jullie nog geen foto's laten zien vanwege het netwerk wat niet werkt. Hoe hoger we komen des te kouder het wordt. Ik doe mijn regenjas over mijn jas om mezelf te beschermen tegen de koude wind. We stijgen in totaal naar 1430 meter en we starten (dacht ik) op ongeveer 170 meter. Maar het is goed gegaan, wel zwaar. We hebben 9 uur gelopen en grote stukken door de sneeuw. Op een gegeven moment ben ik Pieter kwijt geraakt. We hadden afgesproken om ons eigen tempo te lopen en het was te koud om stil te staan en op elkaar te wachten. Bij de refuge in Roncesvalles zien we elkaar weer. Na inschrijven ( het is hier giga druk) gaan we een lekker glaasje drinken. Dat hebben we wel verdient. En nu we in Spanje zijn drink ik een heerlijke Sangria

Zaterdag 30 april

we vertrekken met de regenkleding aan want helaas, het regent. Niet hard maar wel gestaag. We hebben 20 km voor de boeg. We zien de toppen van Pyreneeën niet, ze zijn in nevel gehuld. Het zonnetje schijnt ook zo nu en dan maar buien overheersen vandaag. Bij aankomst in Saint-Jean-Pied-de-Port is het een hele drukte van pelgrims. Om een stempel te bemachtigen moeten we in de rij staan. Het leek wel een inschrijving bij een wandeltocht. Dan gaan we op zoek naar een slaapplaats. Helaas kiezen we de verkeerde, het is er koud en de eigenaar is niet van plan de verwarming aan te zetten. Omdat we bij aanmelden direct af moesten rekenen zijn we maar gebleven. We kunnen wel tegen betaling een extra deken krijgen. Jammer dat we op dat laatste stukje Frankrijk zo'n negatieve ervaring hebben.

Na het verkennen van het stadje gaan we lekker eten en daarna vroeg de slaapzak in om warm te worden En om uitgerust aan de oversteek van de Pyreneeën te beginnen.

Vrijdag 29 april

vandaag was het een zonnige dag met af en toe een vlak stuk en veel stijgen en dalen. Het is het voorgebergte van de Pyreneeën. na een stijging zien we het pad waar we naar toe moeten omdat we enkele pelgrims zien lopen. En dat ziet er heel stijl uit. We zijn nu in een gebied waar 4 verschillende Santiago routes bij elkaar komen. En dat is te merken, we treffen steeds meer pelgrims van allerlei nationaliteiten. We overnachten in Ostabat in een pelgrims verblijf. Het is er nog rustig, we zijn met 8 personen, maar er kunnen er 50 in. Het is er gezellig, we eten om 19.00 uur precies. De patron komt vooraf een lied zingen. In het Basks, we zijn in de regio Pays Basque, en er is geen woord van te verstaan.

Morgen ons laatste stukje Frankrijk.

Wandeldag 4

Een heerlijke wandeldag gehad vandaag. Prachtig weer, het zonnetje heeft zich de hele dag laten zien.

We zien de pyreneeen niet alleen liggen in de verte maar we kunnen het ook merken tijdens het lopen. We hebben nauwelijks meer vlakke stukken, alleen maar stijgen en dalen. Het gaat gelukkig goed, een goede voorbereiding op zondag als we de pyreneeen over gaan. Een prachtige omgeving, hele mooie vergezichten.

Geen spectaculaire dingen meegemaakt vandaag. We hebben 25 km gelopen naar het plaatje Sauveterre-de-Bearn. Best een grote plaats met verschillende overnachtings mogelijkheden, volgens het boekje. Maar in werkelijkheid is het wel eens anders. En dat bleek vandaag. Zelfs het pelgrimsonderkomen was gesloten. Gelukkig was een van de Franse pelgrims net voor ons gearriveerd en die vroeg aan dame op straat of zij wist waar we kunnen slapen. In haar rappe Frans belt ze naar een chambre- d'hotes en daar kunnen we alle drie terecht. Inclusief diner en ontbijt. Omdat het 3 km verderop is brengt ze ons er met de auto naar toe. Wat een luxe. En hier zitten we nu bij een aardige Fransman die zometeen een lekker maal voor ons gaat bereiden.

Groet Pieter en Annet

Wandeldag 2 en 3

gelukkig hebben we hier beter weer dan in Nederland. Dagelijks tussen 15-18 graden. Droog en soms komt het zonnetje door.

Onze tweede wandeldag verliep prima. Het was geen lange route, 17 km. Het plan was om 22 km te lopen maar dan was er geen mogelijkheid om te overnachten. En rustig het lichaam laten wennen is ook prima. We hebben onderweg al verschillende pelgrims ontmoet, allemaal met de Franse nationaliteit.

Vandaag was pittiger. Een route van 28 km. Halverwege de route hebben we Les Landes achter ons gelaten en zijn we het departement Pyreneeen- Atlantique ingelopen. We hebben vandaag kennis gemaakt met de voorlopers van de Pyreneeen. Veel stijgen en dalen. Maar wel een mooie route, de landweggetjes meanderen door het glooiende landschap. Op een bepaald punt konden we de Pyreneeen zien liggen maar helaas was het erg heiig.

we pauzeerde vanmorgen na een forse stijging tegen een hek van een oud boerderijtje. Even later kwam de boer naar ons toe, een oud tandeloos mannetje, en nodigde ons in zijn dialect Frans uit voor een kop koffie. We nemen de uitnodiging aan en hij verrast ons met een prachtig uitzicht op het dorpje waar we kort daarvoor door gelopen zijn. De koffie is een chichorei poeder die wordt aangelengd met warm water uit de kraan, nee niet uit een Qooker.

Vanavond overnachten we in Orthez, een leuke stad, in een refuge waar nog drie andere pelgrims overnachten.

Voor jullie hopen we dat het weer snel verbeterd en wij gaan gestaag verder, richting Spanje. Groeten Pieter en Annet

De eerste wandeldag

de eerste wandeldag zit erop, 25 km. De beschrijving gaf 21,4 km aan maar we hebben een ommetje moeten maken omdat we onze handdoeken vergeten waren! Nu zijn we weer voorzien en kunnen we zonder zorgen onze weg vervolgen.

Het was prima wandelweer vandaag, tussen 15 en 18 graden, bewolkt maar ook liet het zonnetje zich regelmatig zien. De tocht was niet zwaar maar zoals vaak zit het venijn in de staart. De laatste km was flink stijgen. De natuur begint te ontluiken en er staan al vele bloemen in bloei. Op het moment van schrijven zitten we in een brasserie omdat er niets anders geopend is. Als dessert krijgen we een stuk brie bijna een kwart van de mat. En dat vult goed. En ze hebben wifi, vandaar dit verslag.

Tot de volgende keer, groet Pieter en Annet

De wandeling

Hallo allemaal,

Het is bijna zover, we gaan beginnen aan onze voorlaatste wandeltocht richting Santiago de Compostela. Morgen, 24 april, vertrekken we met het vliegtuig naar Bordeaux en reizen van daaruit met de trein naar Mont-de-Marsan waar we vorig jaar geeindigd zijn en dit jaar de route weer oppakken. Na zes wandeldagen gaan we de Pyreneeen over en wandelen we verder in het Spaanse deel.

Met niet al te warm weer, geen blaren of andere blessures, zullen we een heel eind komen. We wensen jullie veel leesplezier en ik zal weer proberen mooie foto's te maken. Over een fotografie onderwerp zit ik nog te denken. Suggesties zijn welkom.