PieterAnnet.reismee.nl

Estella- Torres del Rio - Logrono

Als we op zaterdagochtend vanuit Estella vertrekken regent het en moeten de regenpakken aan en de hoes over de rugzak. Het is een tocht van 30 km. Al vrij snel komen we door het plaatsje Irache waar bij de vroegere kloosterwijngaard een Fuente de Vino, wijnfontein, staat. Pelgrims mogen daar water drinken om zich te verkwikken en een slok wijn nemen ter versterking. Maar daarvoor is het nog te vroeg dus dat slaan we over. (Foto's kan ik niet laten zien want vanwege de regen zat mijn camera opgeborgen in de rugzak)

Ook vandaag zitten er weer wat stijgers en dalers tussen maar geen heftige. In de loop van de ochtend wordt het droog maar de lucht blijft er dreigend uitzien. Als we in Los Arcos aankomen, na ongeveer 22 km, besluiten we om daar iets te eten en dan nog 8 km verder te lopen. We gaan buiten op het terras zitten bij een Duitse mevrouw die alleen loopt. Ze verteld dat ze ook verder wil lopen. Aan de ober vraag ik of hij voor ons een overnachting wil regelen in Torres del Rio en de Duitse vindt het fijn om voor haar ook iets te regelen. (Mijn spaans is nog niet zo geweldig dat ik telefonisch een kamer kan reserveren) We hebben een kamer voor 3 personen. Dat loopt wat rustiger als je weet dat je een slaapplek hebt. De laatste km vallen mee, het is vrij vlak lopen.

Op zondag regent het wederom als we vertrekken en het is koud en er staat een stevige wind. Dus ook vandaag geen camerafoto's. De Duitse is al iets voor ons vertrokken want ze ontbijt niet. Als wij willen gaan zien we dat ze een tasje met spullen is vergeten dus we nemen het maar mee. We halen haar wel in want ze loopt niet snel. Kort voor het plaatsje Viana zien we haar. En wat blijkt ? Ze heeft het tasje niet vergeten maar bewust laten liggen omdat ze van extra gewicht af wou. En met dat extra gewicht heeft Pieter 10 km gelopen. En dat was ook nog eens een zwaar stuk met veel stijgen over stenige paden. Als we op 563 meter hoogte zijn waait het zo hard dat we blij zijn dat we een rugzak dragen anders waaide we weg.

We hebben deze dag de Navarra achter ons gelaten en zijn La Rioja ingelopen. Ook hier is de omgeving schitterend met vele wijngaarden en rode aarde, die kemerkend is voor de Rioja streek. Logrono is een grote stad, hoofdstad van La Rioja. We komen al vroeg binnen en gaan naar een pelgrims albergue. Het is een luxe, we hebben een kamer voor 2 met douche en toilet, midden in het centrum. De was wordt tegen betaling voor ons gewassen en gedroogd. Als we de kerk gaan bezichtigen is er een mis gaande waar kinderen de communie doen. Ze zien er allemaal prachtig uit met witte (bruids) jurkjes en de jongens netjes in het pak. De kerk is prachtig en je ziet de rijkdom ervan met de gouden altaren.

Clasine en Jo

Haha Pieter met het extra tasje, jullie zijn veel te goed!
Hopelijk wordt het weer weer wat beter voor jullie.
Succes in de laatste week.

Hans en Riet

Hoi Pieter en Annet, leuk dat je het thuisfront op de hoogte houdt van jullie avontuur. Neem aan dat we over de Duitse bij thuiskomst nog nadere info krijgen (met drieën op kamer/'s morgens spoorslags vertrokken/opgezadeld met rugzak). Nog een fijne week, geniet ervan. Gegroet.

Gorettie

Wat ben je weer sociaal, als je terug gaat met minder bagage mag je wel Rioja wijn voor me mee brengen dan ben je weer in evenwicht