PieterAnnet.reismee.nl

Nájera - Santo Domingo de la Calzada

Vanochtend is het mistig als we vertrekken maar gelukkig komt het zonnetje er al snel door zodat we weer volop van het uitzicht kunnen genieten. De route is wat korter vandaag maar meestal zitten er dan wat zwaardere stijgingen in. En dat was ook zo maar we zijn inmiddels goed in conditie en gaat het van een leien dakje. Naar Santo Domingo vandaag, ik vind het echt spaans klinken, heerlijk. In de kerk worden een paar witte kippen gehouden en dat heeft een geschiedenis. Hier volgt een stukje.

In de 14de eeuw zouden de Duitse pelgrim Hugonell en zijn ouders in Santo Domingo verblijf gehouden hebben. Toen de jongeman de liefde van de herbergiersdochter afwees, betichtte het beledigde meisje hem van diefstal en hij eindige aan de galg. Op de terugweg van Santiago troffen zijn ouders hem in het begin van Santo Domingo aan, aan de strop, maar levend, op de schouders van Santo Domingo. Toen de ouders dit meldde bij de rechter zei deze tegen hen: "jullie zoon is net zo dood als de gebraden kippetjes op mijn bord." Hij was nog niet uitgesproken of de kippen kwamen luid kraaiend overeind. Sinds die tijd zitten er kippen in de kerk. Ze worden overigens elke 3 weken vervangen.

Groeten

Noud en Jeannie

Schon dè alles zu goed gò!
Diep respect vur wè gullie fikt daor over die berge!
Geniet mar lèkker want 't is zoo dalek!

Groetjes war!

karin

Het ziet er allemaal goed uit,zijn jullie nog niet moe?